Dit weblog is een verzamelplek van al mijn gehaakte, genaaide en geknutselde creaties. Er komen ook regelmatig kinderknutsels voorbij. Kijk rustig rond!
RSS

26 mei 2014

M'n eerste patchworkje!

Vandaag had ik eindelijk zin (en hoera: ook tijd!) om een aantal naaiklusjes te doen. Zo lagen er onder andere een paar overhemden van m'n man met gaten in de ellebogen. Ik wilde kijken of ik de mouwen kon inkorten, zodat ze nog een poosje mee zouden kunnen als overhemden voor in de zomer. Hoewel dit klusje er al een tijdje lag, was het echt een "zogezegd, zogedaan"-dingetje. Afmeten (een ander overhemd als mal gebruikt), afknippen, spelden, naaien, klaar :)
Terwijl andere mensen zeggen "Wat ben jij toch handig", denk ik steeds "Ik begin er handig in te worden!" ;)


Maar toen had ik natuurlijk vier afgeknipte mouwen liggen... en m'n creative hersentjes begonnen te kraken.... zonde om weg te gooien toch? Kun je best nog wat leuks mee doen. Opeens wist ik het. Ik wil altijd al eens een keer iets patchworkerigs maken. Maar ik heb geen idee hoe dat moet. Even googlen en toen kwam ik deze handige beschrijving tegen op het Happy Quilting Blog van Melissa Corry. Ik moest daarvoor alleen wel precieze vierkantjes knippen. Daar heb je natuurlijk allemaal handige tools voor, die ik niet heb. Daarom heb ik nog even overwogen om het op deze manier te gaan doen, maar die bewaar ik toch maar even voor later. Nee, een eerste patchworkverzoek lijkt me handiger als het rechttoe rechtaan is. Dus, met een kartonnen malletje en een balpen vierkantjes getekend en uitgeknipt. En eigenlijk is het vanaf dan ook heel simpel: spelden, naaien, naden openstrijken, spelden, naaien, naden openstrijken, etc. Zie hier het resultaat:



Geinig! :D
Ik weet nu dus hoe het werkt en ik weet ook eindelijk dat ik deze vierkantjes ook op deze manier aan elkaar ga naaien. Ik moet alleen nog verzinnen wat ik dan vervolgens met zo'n gepatchworkte lap ga doen. Net zoals met dit eerste probeersel.... om er een kussentje van te maken vind ik zo afgezaagd en bovendien heb ik geen kussentjes nodig. Iemand een ander idee?

0 comments:

Een reactie posten