Dit weblog is een verzamelplek van al mijn gehaakte, genaaide en geknutselde creaties. Er komen ook regelmatig kinderknutsels voorbij. Kijk rustig rond!
RSS

24 mei 2015

Kol met patroon (Catania Grande)

Vorig jaar kocht ik drie bolletjes catania grande, passend bij twee shirtjes die ik had gekocht. Ik wilde met wat dikker garen (zodat het snel klaar zou zijn) een kolletje/sjaaltje haken. Het lukte niet, want ik had geen goed patroon en wist eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moest. Inmiddels heb ik zoveel meer voorbeelden op social media voorbij zien komen, dat ik nu een andere keuze zou maken qua garen, maar ik weet ook dat het niet lukte, omdat ik met een te kleine haaknaald werkte.

Laatst deed ik een nieuwe poging, met een leuk resultaat!


En het bewijst maar eens, dat je eigenlijk met elk soort garen een kolletje kunt haken. Met elke willekeurige steek, in elke willekeurige maat ;)
Mijn kolletje is 19 cm hoog en 64 cm in de rondte.
Ik gebruikte haaknaald 10 (ja, echt!), zodat het een luchtig effect kreeg.
Het garen dat ik gebruikt heb is Catania Grande golfgroen (3241), nature off-white (3105) en kamelie (3252).


En, omdat me dat leuk leek, heb ik er kraaltjes in meegehaakt. Echt voor het detail, zo nu en dan een glimmetje. De kraaltjes vond ik bij een kralenwinkeltje vlakbij huis. Een piepklein winkeltje met honderden (!) glazen potjes op glazen plankjes langs alle wanden. Wow! Voor kralen ga ik dus daarheen. En, geloof het of niet, ik heb er maar liefst 80 kraaltjes in verwerkt.


Omdat ik het helemaal zelf bedacht heb, leek het me wel leuk om het patroontje hier op m'n blog te zetten. 't Is eigenlijk heel simpel:
Ik ben begonnen met 40 lossen. Maak er een ring van door de laatste losse aan de eerste vast te haken. Vervolgens ben ik een toer stokjes gaan haken: eerst 2 lossen en dan 40 stokjes. Vervolgens elke toer een andere kleur reliefstokjes (eerst 2 lossen en dan 40 reliefstokjes). Een reliefstokje maak je door je haaknaald om het stokje van de vorige toer te haken.
De kraaltjes haakte ik mee vanaf de derde toer stokjes en dan in de vijfde, zevende, negende, etc. toer, en dan om de vier stokjes.
Misschien is een haakschema handig ;)
Voila, mijn allereerste zelfbedachte en zelfgetekende haakschema. Ik hoop dat het duidelijk is:


De paarse stippen zijn de plekken zoals ik de kraaltjes heb gepositioneerd. Zoals je ziet, verspringt het patroon steeds. Het geeft een speels effect.
Per toer gebruikte ik 10 kraaltjes en deze reeg ik dan voor het haken aan de draad. Ik vogelde uit waar ik de kraaltjes op het stokje wilde hebben. Als ik de draad omsloeg en daar het kraaltje bij nam, kwam hij steeds op dezelfde plek op een stokje terecht:


Misschien is het handiger om een rechthoekige lap te haken en deze vervolgens aan elkaar te zetten tot een kol. Ik weet het niet, gebrek aan ervaring. Ik had bedacht om in de rondte te haken. Ik doe ook maar wat ;)
Bij het wisselen van kleur en het overgaan naar een nieuwe toer maakte ik het 40e reliefstokje om het 40e stokje van de vorige toer én de 2 lossen van de vorige toer. Zie de volgende foto's:




Zo krijgt je dus een wat dikker reliefstokje. Bij het dragen valt dit amper op (en ik houd de naad aan de achterkant in m'n nek).
Het sluiten van de toer en tegelijkertijd aanhechten van een nieuwe kleur deed ik bovenop het 1e stokje. Dan twee lossen en vervolgens een reliefstokje om het 1e stokje van de vorige toer:



Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk is. Het is best lastig om iets wat je zelf hebt bedacht, duidelijk op te schrijven of te tekenen. Zelf ben ik tevreden met mijn lekker warme en ook zachte kolletje :D
Ik ben best benieuwd wat anderen er van vinden!

0 comments:

Een reactie posten